...

Jak się wyspać i mieć dobry sen ?

dobry sen

Jak się wyspać ?

Jak się wyspać oto jest pytanie.Dobry, zdrowy sen, po którym czujemy się wypoczęci, gwarantuje nam nie tylko pozytywne samopoczucie, ale przede wszystkim zapewnia regenerację umysłu i całego ciała. Bardzo ważne jest również to, że w trakcie snu pozbywamy się z organizmu toksyn. Doskonale wiemy jak ważny jest sen i jak bardzo niewyspanie się przeszkadza w codziennym funkcjonowaniu.

A co jeśli kładziemy się do łóżka wcześnie, wstajemy późno, a mimo to nadal czujemy ogromne zmęczenie? Zazdrościmy znajomym, którzy śpią krócej, a od rana cieszą się niesłabnącą energią.

Ile spać i jak spać, żeby się wyspać? Poprawiając jakość snu, poprawimy także jakość naszego życia. Aby sen przyniósł nam jak najwięcej korzyści, był niezakłócony i spokojny, musi być spełnionych kilka warunków.

Jak dobrze spać ?

Warto wiedzieć, że sen składa się z czterech faz (NREM, czyli N1, N2, N3 i ze snu REM). W czasie dwóch pierwszych faz, sen jest płytki, a trzecia faza, to tzw. sen głęboki, i to właśnie w tym czasie nasz organizm się regeneruje. W trakcie ostatniej fazy snu, czyli REM, mózg jest najbardziej aktywny. To wtedy śnimy, a nasz mózg archiwizuje informacje.

Ostatni etap snu, REM jest niezwykle ważny dla prawidłowej pracy naszego mózgu, zdolności nauki czy zapamiętywania. Jeśli zatem zadbamy o jakość snu, następnego dnia możemy wstać z nowymi twórczymi pomysłami i rozwiązaniami. To wszystko oznacza, że najważniejsza nie jest długość snu, lecz jego głębokość.

Aktywność fizyczna klucz do dobrego snu.

Przygotowania do dobrego snu wbrew pozorom można rozpocząć już rano, zaraz po przebudzeniu. Przed pierwszą kawą, dobrze jest wybrać się na 20 minutowy szybki marsz, który doda nam energii i wzmocni układ odpornościowy. Po powrocie z pracy zamiast zalegać na kanapie przed telewizorem i ucinać sobie poobiednią drzemkę, dobrze jest poćwiczyć. Przy czym nie musi to wcale oznaczać długich godzin na siłowni. Jeśli nie lubimy tego typy wysiłku, wystarczy spacer czy np. jazda rowerem przez około 20-30 minut 5 razy w tygodniu.

Zmęczenie fizyczne sprawia, że nasz nocny sen staje się głębszy, natomiast drzemki w ciągu dnia powodują, że wieczorem trudniej nam zasnąć, mimo iż odczuwamy zmęczenie. Trzeba jednak pamiętać, że nie należy rozpoczynać ćwiczeń na 3 godziny przed pójściem do łóżka. Aktywność fizyczna nie tylko wpłynie lepiej na Twój sen ale również na samopoczucie podczas całego dnia, pamiętaj że ruch to zdrowie.

Zbilansowana, zdrowa dieta, regularne posiłki to kolejny klucz do sukcesu

Dobrze jest zwracać uwagę nie tylko na to ile i co jemy, ale także na to o jakich porach. Nie należy kłaść się spać z pustym żołądkiem, ani będąc bardzo przejedzonym. Jeśli ostatni posiłek będzie zbyt tłusty, nasz organizm całą energię zaangażuje w proces trawienia, a temperatura ciała wzrośnie, co opóźni zasypianie.

Ostatnią kawę w ciągu dnia i inne napoje zawierające kofeinę najlepiej wypić przed godziną 16, ponieważ działanie kofeiny może utrzymywać się nawet do 7 godzin po jej spożyciu. Co ciekawe, tak samo pobudzający wpływ na nasz organizm ma czekolada. Pozostaje jeszcze kwestia alkoholu.

Wbrew powszechnej opinii, że lampka wina czy butelka piwa przed snem to dobre lekarstwo na bezsenność, to w rzeczywistości jest odwrotnie. Choć alkohol pozwala szybciej zapaść w sen, jednak jego jakość będzie zdecydowania gorsza, a rano, nawet po przespaniu pełnych 8 godzin, będziemy czuli się zmęczeni. Dzieje się tak dlatego, że nawet niewielka ilość alkoholu źle wpływa na kolejne fazy snu, powodując wybudzanie się. Dlatego jeśli miałeś problem z snem oraz nie widziałaś jak się wyspać wprowadź powyższe radą i bądź lepiej wyspana.

Oaza spokoju, czyli sypialnia podstawa dobrego snu.

Sypialnia to miejsce, w którym nie powinny znajdować się takie sprzęty jak telewizor, laptop i inne urządzenia emitujące niebieskie światło. Temperatura pomieszczenia również ma wpływ na jakość naszego snu. Aby łatwiej było nam zasnąć, nie powinna ona przekraczać 18°C. Lepiej, żeby była za niska, niż zbyt wysoka. W czasie snu temperatura naszego organizmu obniża się, spada częstotliwość fal mózgowych, oddech się uspakaja, a mięśnie relaksują.

Ważne jest, aby pościel w której kładziemy się spać, była nie tylko estetycznie wykonana i dopasowana stylistycznie do wystroju sypialni, ale powinna też być uszyta z naturalnych, wysokiej jakości materiałów, które „oddychają”. Sypialnia powinna być również mocno zaciemniona, ponieważ niewielka ilość światła może mieć wpływ na zmniejszenie wydzielania się melatoniny w organizmie, a tym samym, zakłócić nasz sen.

A jak szybko zasnąć i się wyspać. 

Co zrobić, żeby pomimo zmęczenia, nie przewracać się w łóżku z boku na bok? Otóż bardzo ważne jest to, co robimy tuż przed snem. W czasach wszechobecnych ekranów telewizorów, smartfonów i laptopów, czasem trudno wyobrazić sobie wieczór bez obejrzenia kilku odcinków ulubionego serialu lub bez przeglądania wiadomości na laptopie, odświeżenia Facebooka itd…

Udowodniono jednak, że niebieskie światło emitowane przez urządzenia elektroniczne ogranicza wydzielanie się melatoniny, która reguluje nasz dobowy rytm, w tym właśnie proces zasypiania. Warto tez pamiętać, że filmy grozy, czy takie, które wymagają od widza większej uwagi powodują, że zasypia się trudniej, a sny mogą przerodzić się w koszmary. Dlatego przed snem trzeba się wyciszyć, wziąć relaksującą kąpiel lub poczytać książkę.

Ostatnią kwestią jest zaplanowanie snu. Oznacza to, że powinniśmy wyznaczyć stałe pory snu. Jeśli regularnie będziemy chodzić spać np., o godz. 23, nasz organizm stopniowo przyzwyczai się do zasypiania o tej właśnie porze.Pamiętaj żeby się wyspać warto spróbować wprowadzić chodź części porad ujętych w artykule.